Kasvattajien, opettajien, vanhempien ja terapeuttien on oltava valmiita tieto- ja viestintätekniikan käyttöön jo varhaiskasvatuksessa, sillä niin ovat varhaiskasvatuksen asiakkaatkin, lapset. Lasten mediankäyttö alkaa jo aivan vauvaikäisenä. Alle vuoden ikäisten lasten mediamaailma koostuu tutkimusten mukaan lähinnä kirjoista ja radion tai äänitteiden kuuntelusta. Iässä 3–4 lasten mediankäyttö monipuolistuu jonkin verran ja se tapahtuu usein sisarusten tai muiden lasten kanssa, ei niinkään aikuisten kanssa. Kirjat ja televisio ovat 5–6-vuotiaiden useimmin käyttämät mediat, mutta lehtien lukeminen, digitaalisten pelien pelaaminen ja internetin käyttö lisääntyi tässä ikäryhmässä selvästi: valtaosa 5–6-vuotiaista käytti näitä medioita viikoittain. Aikuisen tehtävä on suojella lasta tieto- ja viestintätekniikan haitallisilta vaikutuksilta, mutta myös mahdollistaa lapselle nautinnollisia kokemuksia median parissa. Tekniikka tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös vuorovaikutuksen vahvistamiseen ja tekniikkakasvatus on osa lapsen kasvatusta. Tämän lisäksi teknologiakasvatuksella on suuri merkitys myös tasa-arvokeskustelussa: tytöt suuntautuvat jo varhaislapsuudessa usein pois tekniikan parista ja jäävät näin poikia heikompaan asemaan tekniikan suhteen. Tekniikka voi esimerkiksi kehittää lasten motorisia taitoja, prosessointinopeutta, strategista ajattelua, silmä-käsikoordinaatiota ja mahdollistaa identiteetin etsimisen sekä sen kokeilun. Toisaalta, liikakäyttö voi lisätä tuki- ja liikuntaelinongelmia, kaventaa sosiaalisia suhteita ja aiheuttaa ristiriitoja perheessä, kun peliaikaa rajoitetaan. Oppiminen saa ja sen pitääkin muuttua, mutta tieto- ja viestintätekniikka on vain väline siihen muutokseen, ei itse muutos. Kasvattajien tulee siis pohtia tarkasti, missä tilanteissa, miten ja kenen kanssa tietotekniikkaa hyödynnetään, kotona kuin koulussa. Tutustu aiheeseen lisää: -Arina, T. (2012). Pilvioppiminen ja nuori sukupolvi verkossa. -Ikonen, M. (2012). Peruskoululaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö - Tietotekniikka-asenteet, käyttökokemukset ja tietotekninen hallinta. -Kangassalo, M. (toim.) Tietotekniikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. -Tieto- ja viestintätekniikka opetuskäytössä - Välineet, vaikuttavuus ja hyödyt. Opetushallitus. -Välimäki, A-L., Lindberg, P. & Sulonen, H. (2002) Varttua – varhaiskasvatus – tietotekniikka – vuorovaikutus. Lähteet:
-Järvinen, Lindh & Alamäki 2001: Yleissivistävästä teknologiakasvatuksesta -Luhtala, Silvennoinen & Tenkanen 2013: Nuoret pelissä - Tietoa kasvattajille lasten ja nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja rahapelaamisesta -Suoninen 2010: Lasten mediankäytöt vanhempien kertomana |
Details
Kirjoittajat
Kirjoittajana toimivat terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka ja Heidi. Archives
May 2020
Categories |