TERAPIAPSI.FI

blogit

  • Etusivu
  • Hankinta ja käyttö
    • Hankinta
    • Millainen laite?
    • Käytössä huomioitavaa
    • Mihin laitetta voi käyttää
    • Laitteen huolto
  • Android
    • Android-laitteet
    • Lisälaitteet
    • Sovellukset >
      • Akateemiset taidot
      • Arkitoiminnot
      • Hahmottaminen, logiikka ja muisti
      • Kynätyöskentely ja kirjoittaminen
      • Motoriikka
      • Musiikki ja äänisovellukset
      • Ohjelmointi
      • Toiminnanohjaus ja tunnetaidot
      • Työn tueksi
  • iOs (Apple)
    • iOs-laitteet
    • Lisälaitteet
    • Käyttövinkkejä
    • Sovellukset >
      • Akateemiset taidot
      • Arkitoiminnot
      • Hahmottaminen, logiikka ja muisti
      • Kynätyöskentely ja kirjoittaminen
      • Motoriikka
      • Musiikki ja äänipelit
      • Ohjelmointi
      • Omat tarinat
      • Toiminnanohjaus ja tunnetaidot
      • Työn tueksi
  • Windows
    • Windows-laitteet
    • Lisälaitteet
    • Sovellukset >
      • Akateemiset taidot
      • Arkitoiminnot
      • Hahmottaminen, logiikka ja muisti
      • Kynätyöskentely ja kirjoittaminen
      • Motoriikka
      • Musiikki
      • Omat tarinat
      • Tunnetaidot
      • Työn tueksi
  • Sovelluksia aikuisille
  • Toiminnallisuus tableteilla
  • Virtuaalitodellisuus (VR)
  • Lisätty todellisuus (AR)
  • Vlogit
  • Blogit
  • Linkit
  • Yhteydenotto
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

9/6/2014

Miksi näitä tekniikkavempaimia pitää lapsille työntää?!

Read Now
 
Kasvattajien, opettajien, vanhempien ja terapeuttien on oltava valmiita tieto- ja viestintätekniikan käyttöön jo varhaiskasvatuksessa, sillä niin ovat varhaiskasvatuksen asiakkaatkin, lapset. Lasten mediankäyttö alkaa jo aivan vauvaikäisenä. Alle vuoden ikäisten lasten mediamaailma koostuu tutkimusten mukaan lähinnä kirjoista ja radion tai äänitteiden kuuntelusta. Iässä 3–4 lasten mediankäyttö monipuolistuu jonkin verran ja se tapahtuu usein sisarusten tai muiden lasten kanssa, ei niinkään aikuisten kanssa. Kirjat ja televisio ovat 5–6-vuotiaiden useimmin käyttämät mediat, mutta lehtien lukeminen, digitaalisten pelien pelaaminen ja internetin käyttö lisääntyi tässä ikäryhmässä selvästi: valtaosa 5–6-vuotiaista käytti näitä medioita viikoittain.

Aikuisen tehtävä on suojella lasta tieto- ja viestintätekniikan haitallisilta vaikutuksilta, mutta myös mahdollistaa lapselle nautinnollisia kokemuksia median parissa. Tekniikka tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös vuorovaikutuksen vahvistamiseen ja tekniikkakasvatus on osa lapsen kasvatusta. Tämän lisäksi teknologiakasvatuksella on suuri merkitys myös tasa-arvokeskustelussa: tytöt suuntautuvat jo varhaislapsuudessa usein pois tekniikan parista ja jäävät näin poikia heikompaan asemaan tekniikan suhteen.

Tekniikka voi esimerkiksi kehittää lasten motorisia taitoja, prosessointinopeutta, strategista ajattelua, silmä-käsikoordinaatiota ja mahdollistaa identiteetin etsimisen sekä sen kokeilun. Toisaalta, liikakäyttö voi lisätä tuki- ja liikuntaelinongelmia, kaventaa sosiaalisia suhteita ja aiheuttaa ristiriitoja perheessä, kun peliaikaa rajoitetaan. Oppiminen saa ja sen pitääkin muuttua, mutta tieto- ja viestintätekniikka on vain väline siihen muutokseen, ei itse muutos. Kasvattajien tulee siis pohtia tarkasti, missä tilanteissa, miten ja kenen kanssa tietotekniikkaa hyödynnetään, kotona kuin koulussa.


Tutustu aiheeseen lisää:
-Arina, T. (2012). Pilvioppiminen ja nuori sukupolvi verkossa.
-Ikonen, M. (2012). Peruskoululaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö - Tietotekniikka-asenteet, käyttökokemukset ja tietotekninen hallinta.
-Kangassalo, M. (toim.) Tietotekniikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.
-Tieto- ja viestintätekniikka opetuskäytössä - Välineet, vaikuttavuus ja hyödyt. Opetushallitus.
-Välimäki, A-L., Lindberg, P. & Sulonen, H. (2002) Varttua – varhaiskasvatus – tietotekniikka – vuorovaikutus.


Lähteet:
-Järvinen, Lindh & Alamäki 2001: Yleissivistävästä teknologiakasvatuksesta
-Luhtala, Silvennoinen & Tenkanen 2013: Nuoret pelissä - Tietoa kasvattajille lasten ja nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja rahapelaamisesta
-Suoninen 2010: Lasten mediankäytöt vanhempien kertomana

Share

Details

    Kirjoittajat  

    Kirjoittajana toimivat terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka ja Heidi.

    Heidi: toimintaterapeuttiyrittäjä, ikuinen opiskelija ja puuhastelija. Käyttää päivittäin kahta älypuhelinta, kolmea tablettia, pöytäkonetta ja läppäriä. Löytyy Facebookista, Twitteristä, Pinterestistä, Instagramista ja LinkedInistä. Tekee joskus myös oikeita terapiatöitä.

    Riikka:
    toimintaterapeutti, verkkopedagogi ja futismamma. Repusta löytyy yleensä kolme tablettia, kaksi älykännykkää ja läppäri.
    Perehtynyt tablet -laitteiden käyttöön kuntoutuksessa. Yrittää pysyä eri käyttöjärjestelmien päivitysten perässä ja kouluttaa asiakastyön ohessa tablet -laitteiden mahdollisuuksista kuntoutuksessa. Löydät minut Facebookista, Twitteristä ja LinkedInistä. Harjoittelen myös Instagramin, Pinterestin ja ScoopITin käyttöä.

    Archives

    May 2020
    April 2020
    March 2019
    February 2018
    August 2017
    June 2017
    March 2017
    June 2016
    February 2016
    January 2016
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    April 2015
    October 2014
    June 2014
    May 2014

    Categories

    All

    RSS Feed

YRITYS

Ideoiden Oy
Juuritie 1B
03100 Nummela
2771062-7

YHTEYDENOTTO

Yhteydenottolomake
Yhteystiedot
© COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Etusivu
  • Hankinta ja käyttö
    • Hankinta
    • Millainen laite?
    • Käytössä huomioitavaa
    • Mihin laitetta voi käyttää
    • Laitteen huolto
  • Android
    • Android-laitteet
    • Lisälaitteet
    • Sovellukset >
      • Akateemiset taidot
      • Arkitoiminnot
      • Hahmottaminen, logiikka ja muisti
      • Kynätyöskentely ja kirjoittaminen
      • Motoriikka
      • Musiikki ja äänisovellukset
      • Ohjelmointi
      • Toiminnanohjaus ja tunnetaidot
      • Työn tueksi
  • iOs (Apple)
    • iOs-laitteet
    • Lisälaitteet
    • Käyttövinkkejä
    • Sovellukset >
      • Akateemiset taidot
      • Arkitoiminnot
      • Hahmottaminen, logiikka ja muisti
      • Kynätyöskentely ja kirjoittaminen
      • Motoriikka
      • Musiikki ja äänipelit
      • Ohjelmointi
      • Omat tarinat
      • Toiminnanohjaus ja tunnetaidot
      • Työn tueksi
  • Windows
    • Windows-laitteet
    • Lisälaitteet
    • Sovellukset >
      • Akateemiset taidot
      • Arkitoiminnot
      • Hahmottaminen, logiikka ja muisti
      • Kynätyöskentely ja kirjoittaminen
      • Motoriikka
      • Musiikki
      • Omat tarinat
      • Tunnetaidot
      • Työn tueksi
  • Sovelluksia aikuisille
  • Toiminnallisuus tableteilla
  • Virtuaalitodellisuus (VR)
  • Lisätty todellisuus (AR)
  • Vlogit
  • Blogit
  • Linkit
  • Yhteydenotto
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä