Mobiililaitteen käytössä huomioitavaa
Käytön opettelu
Laite yksin ei ole ratkaisu ja sen sujuva käyttö edellyttääkin aina opettelua. Siihen kannattaa varata aluksi aikaa. Opettele itse laitteen peruskäyttö, ennenkuin otat sen käyttöön asiakastyössä. Aluksi voi olla hyvä osallistua koulutuksiin tai opetella käyttöä henkilön kanssa joka on jo käyttänyt laitetta. Facebookista löytyy lukuisia ryhmiä joissa voi myös keskustella tablet -laitteiden käytöstä kuntoutuksessa sekä opetuksessa.
On myös hyvä muistaa, että vaikka hallitsisi jo laitteen käytön, niin on hyvä miettiä miten sitä käytetään asiakastyössä ja eri asiakasryhmien kanssa. Käytöllä tulisi aina olla tavoite! Miksi laitetta käytetään? Miten käytän sitä juuri tämän asiakkaan kanssa. Mikä motivoi häntä?
Jos asiakkaina on erilaisista ohjaintavoista hyötyviä, perehdy hyvin laitteen asetuksiin tai sovelluksiin, joilla voit helpottaa käyttöä.
Laite yksin ei ole ratkaisu ja sen sujuva käyttö edellyttääkin aina opettelua. Siihen kannattaa varata aluksi aikaa. Opettele itse laitteen peruskäyttö, ennenkuin otat sen käyttöön asiakastyössä. Aluksi voi olla hyvä osallistua koulutuksiin tai opetella käyttöä henkilön kanssa joka on jo käyttänyt laitetta. Facebookista löytyy lukuisia ryhmiä joissa voi myös keskustella tablet -laitteiden käytöstä kuntoutuksessa sekä opetuksessa.
On myös hyvä muistaa, että vaikka hallitsisi jo laitteen käytön, niin on hyvä miettiä miten sitä käytetään asiakastyössä ja eri asiakasryhmien kanssa. Käytöllä tulisi aina olla tavoite! Miksi laitetta käytetään? Miten käytän sitä juuri tämän asiakkaan kanssa. Mikä motivoi häntä?
Jos asiakkaina on erilaisista ohjaintavoista hyötyviä, perehdy hyvin laitteen asetuksiin tai sovelluksiin, joilla voit helpottaa käyttöä.

Sovellukset
Lähtiessäsi valitsemaan käyttäjälle sovelluksia, mieti mikä on tavoite? Miksi tätä on hyvä harjoitella tabletilla? Entä mkä motivoi asiakasta? Sovelluksia löytyy runsaasti ja vaihtoehtoja riittää. Aluksi sovellusmaailmaan tuntuu hukkuvan ja siksi sanonta -vähemmän on enemmän- on usein toimivin ratkaisu: valitse muutama hyvä ohjelma, joihin perehdyt. Lisäksi kannattaa perehtyä myös laitteen omiin perussovelluksiin, joilla voit lähteä liikkeelle ja harjoittelemaan laitteen käyttöä.
Asetukset
Tarkista laitteen asetukset ennen käyttöä ja hyödynnä niitä. Esimerkiksi kaikista tablet laitteista löytyy asetuksista mahdollisuus lukita vain yksi ohjelma näytölle. Näin estetään käyttäjää eksymästä muihin sovelluksiin ja autetaan keskittymään harjoiteltavaan tehtävään.
Laite osana terapiaa
Sovi säännöt laitteen käytöstä asiakkaan ja tarvittaessa myös asiakkaan lähi-ihmisten kanssa. Mieti etukäteen, milloin käytät laitetta palkintona tai valmiuden/taidon harjoittelun välineenä. Nivo laitteen käyttö luonnolliseksi osaksi terapiakertaa, pyrkiäksesi välttämään mahdolliset jumiutumiset tai valtataistelut laitteen käytöstä: esimerkiksi kynäharjoitteita voidaan tehdä ensin kehollisesti, josta siirrytään kynäharjoite-sovellukseen laitteella sormella ja kosketusnäyttökynällä, jonka jälkeen otetaan kynä ja paperi mukaan.
Kuka käyttää?
Asiakastyössä käytön mallitus ja harjoittelu yhdessä ovat olennaisia asioita. Laitteet sovelluksineen antavat hyvän mahdollisuuden mm. vuorottelun harjoitteluun. Myös itsenäistä harjoittelua on tärkeää tukea ja kotitehtävät voivat olla tarpeen. On myös hyvä muistaa, etteivät mobiililaitteet sovellu kaikille. Haasteeksi voi nousta jumiutuminen peleihin, kosketusnäytön käyttö tai käyttäjän kongnitiiviset haasteet. Kuitenkin, sitkeällä harjoittelulla ja laitteen helppokäyttöasetuksilla voidaan ylittää joitakin haasteita.
Kenen laitetta käytetään?
Jos asiakkaalla on oma laite apuvälinekäytössä, pyydä opastusta ja perehdystä hänen käyttämiinsä apuvälineohjelmiin. Huomioi myös, että apuvälinekäytössä oleva laite saattaa mahdollisesti olla lukittu, jolloin laite avautuu vain yhteen sovellukseen (esim. kommunikointiohjelma) ja muiden sovellusten lataaminen tai käyttäminen on kielletty.
Terapeutin oma laite käytössä oman työn apuna ja useammalla asiakkaalla
Huolehdi hyvin tietosuojasta, ettei asiakkaiden tiedot, kuvat tai videot näy ulkopuolisille. Sovi miten tieto kulkee asiakkaan välillä, pilvipalvelut eivät täytä tietosuojalain vaatimuksia. Muista varmuuskopionti säännöllisesti, jos laitteeseen tulee vika tai se menee rikki.
Yhteiskäytössä olevat laitteet (esim. koulut, päiväkeskuksissa ja asumispalveluyksiköissä) ovat yleistymässä. Sovi niiden käytöstä ja sovellusten asentamisesta henkilökunnan kanssa. Huolehdi ettei laitteeseen jää asiakkaan yksityisyyttä loukkaavia tietoja.
Lähtiessäsi valitsemaan käyttäjälle sovelluksia, mieti mikä on tavoite? Miksi tätä on hyvä harjoitella tabletilla? Entä mkä motivoi asiakasta? Sovelluksia löytyy runsaasti ja vaihtoehtoja riittää. Aluksi sovellusmaailmaan tuntuu hukkuvan ja siksi sanonta -vähemmän on enemmän- on usein toimivin ratkaisu: valitse muutama hyvä ohjelma, joihin perehdyt. Lisäksi kannattaa perehtyä myös laitteen omiin perussovelluksiin, joilla voit lähteä liikkeelle ja harjoittelemaan laitteen käyttöä.
Asetukset
Tarkista laitteen asetukset ennen käyttöä ja hyödynnä niitä. Esimerkiksi kaikista tablet laitteista löytyy asetuksista mahdollisuus lukita vain yksi ohjelma näytölle. Näin estetään käyttäjää eksymästä muihin sovelluksiin ja autetaan keskittymään harjoiteltavaan tehtävään.
Laite osana terapiaa
Sovi säännöt laitteen käytöstä asiakkaan ja tarvittaessa myös asiakkaan lähi-ihmisten kanssa. Mieti etukäteen, milloin käytät laitetta palkintona tai valmiuden/taidon harjoittelun välineenä. Nivo laitteen käyttö luonnolliseksi osaksi terapiakertaa, pyrkiäksesi välttämään mahdolliset jumiutumiset tai valtataistelut laitteen käytöstä: esimerkiksi kynäharjoitteita voidaan tehdä ensin kehollisesti, josta siirrytään kynäharjoite-sovellukseen laitteella sormella ja kosketusnäyttökynällä, jonka jälkeen otetaan kynä ja paperi mukaan.
Kuka käyttää?
Asiakastyössä käytön mallitus ja harjoittelu yhdessä ovat olennaisia asioita. Laitteet sovelluksineen antavat hyvän mahdollisuuden mm. vuorottelun harjoitteluun. Myös itsenäistä harjoittelua on tärkeää tukea ja kotitehtävät voivat olla tarpeen. On myös hyvä muistaa, etteivät mobiililaitteet sovellu kaikille. Haasteeksi voi nousta jumiutuminen peleihin, kosketusnäytön käyttö tai käyttäjän kongnitiiviset haasteet. Kuitenkin, sitkeällä harjoittelulla ja laitteen helppokäyttöasetuksilla voidaan ylittää joitakin haasteita.
Kenen laitetta käytetään?
Jos asiakkaalla on oma laite apuvälinekäytössä, pyydä opastusta ja perehdystä hänen käyttämiinsä apuvälineohjelmiin. Huomioi myös, että apuvälinekäytössä oleva laite saattaa mahdollisesti olla lukittu, jolloin laite avautuu vain yhteen sovellukseen (esim. kommunikointiohjelma) ja muiden sovellusten lataaminen tai käyttäminen on kielletty.
Terapeutin oma laite käytössä oman työn apuna ja useammalla asiakkaalla
Huolehdi hyvin tietosuojasta, ettei asiakkaiden tiedot, kuvat tai videot näy ulkopuolisille. Sovi miten tieto kulkee asiakkaan välillä, pilvipalvelut eivät täytä tietosuojalain vaatimuksia. Muista varmuuskopionti säännöllisesti, jos laitteeseen tulee vika tai se menee rikki.
Yhteiskäytössä olevat laitteet (esim. koulut, päiväkeskuksissa ja asumispalveluyksiköissä) ovat yleistymässä. Sovi niiden käytöstä ja sovellusten asentamisesta henkilökunnan kanssa. Huolehdi ettei laitteeseen jää asiakkaan yksityisyyttä loukkaavia tietoja.

Käyttöaika
Huomioi, kuinka pitkään laitetta käytetään ja miten se vaikuttaa käyttäjään. Tarkista myös, käytetäänkö laitteita muualla (koulu ja muut mahdolliset terapiat sekä miten kotona on sovittu laitteen käytöstä). Laitteet sovelluksineen voivat olla myös hyvin "koukuttavia"; lisäksi pelit saattavat nostaa vireystilaa, häiritä keskittymistä ja lisätä impulsiivista käytöstä. Erityisesti vauhdikkaissa peleissä nopeat leikkaukset ja valojen nopea sekä voimakas välähtely voivat aiheuttaa levottomuutta tai altistaa esim. epilepsiakohtaukseen.
Laitteen suojaus, puhdistus ja kiinnitys
Suurin osa laitteista on rikkoutuu helposti pudotessaan ja siksi ne kannattaakin käytössä suojata hyvin. Suojia on monia erilaisia: osa suojaa laitteen runkoa, muttei näyttöä, ja osa taas koko laitetta. Myynnissä on myös ulkokäyttöön suunniteltuja suojia, jotka suojaavat kosteudelta ja pölyltä. Suojat voivat helpottaa laitteen käsittelyä (esim. erilliset kahvat) tai vaikeuttaa sitä (näyttösuoja voi heikentää kosketusherkkyyttä). Laitteita on hyvä puhdistaa eri asiakkaiden käytön välillä: puhdistusta varten on myynnissä oma puhdistusaine, mutta myös silmälasienpesunestettä ja mikrokuituliinaa voi käyttää.
Laitteita on mahdollista kiinnittää erilaisiin tasoihin ja huonekaluihin sekä esim. pyörätuoliin. Tietokoneliikkeet, isot tavaratalot ja kamera- sekä musiikkiliikkeet myyvät erilaisia valmiita kiinnitysratkaisuja. Yksilöllisissä kiinnitysratkaisuissa on hyvä ottaa yhteyttä alueelliseen apuvälinekeskukseen ja/tai -firmoihin.
Huomioi, kuinka pitkään laitetta käytetään ja miten se vaikuttaa käyttäjään. Tarkista myös, käytetäänkö laitteita muualla (koulu ja muut mahdolliset terapiat sekä miten kotona on sovittu laitteen käytöstä). Laitteet sovelluksineen voivat olla myös hyvin "koukuttavia"; lisäksi pelit saattavat nostaa vireystilaa, häiritä keskittymistä ja lisätä impulsiivista käytöstä. Erityisesti vauhdikkaissa peleissä nopeat leikkaukset ja valojen nopea sekä voimakas välähtely voivat aiheuttaa levottomuutta tai altistaa esim. epilepsiakohtaukseen.
Laitteen suojaus, puhdistus ja kiinnitys
Suurin osa laitteista on rikkoutuu helposti pudotessaan ja siksi ne kannattaakin käytössä suojata hyvin. Suojia on monia erilaisia: osa suojaa laitteen runkoa, muttei näyttöä, ja osa taas koko laitetta. Myynnissä on myös ulkokäyttöön suunniteltuja suojia, jotka suojaavat kosteudelta ja pölyltä. Suojat voivat helpottaa laitteen käsittelyä (esim. erilliset kahvat) tai vaikeuttaa sitä (näyttösuoja voi heikentää kosketusherkkyyttä). Laitteita on hyvä puhdistaa eri asiakkaiden käytön välillä: puhdistusta varten on myynnissä oma puhdistusaine, mutta myös silmälasienpesunestettä ja mikrokuituliinaa voi käyttää.
Laitteita on mahdollista kiinnittää erilaisiin tasoihin ja huonekaluihin sekä esim. pyörätuoliin. Tietokoneliikkeet, isot tavaratalot ja kamera- sekä musiikkiliikkeet myyvät erilaisia valmiita kiinnitysratkaisuja. Yksilöllisissä kiinnitysratkaisuissa on hyvä ottaa yhteyttä alueelliseen apuvälinekeskukseen ja/tai -firmoihin.