Osmo Words -sovellus on oiva, toiminnallinen sovellus äidinkielen tai vieraiden kielten harjoitteluun! Sovellus toimii Osmo-pelisarjan Base-telineen ja peilin sekä pelin mukana tulevien kirjainmerkkien avulla. Sovellus on maksuton, mutta lisäosana tulevat kirjainmerkit ovat maksullisia. Kirjainmerkkejä ei voi hankkia erikseen, mutta ne kuuluvat pelin ns. perussettiin ("Genius Kit"), jolla voit pelata viittä eri sovellusta. Settiin voit tutustua esimerkiksi täällä IlonaIT:n verkkokaupassa! Tätä peliä voidaan pelata joko yksin tai paria vastaan. Pariksi voit ottaa myös Osmon tutut pelihahmot. Pelin idea on hieman vanhan tutun hirsipuun tavoin ratkaista kuvavihjeen perusteella sanoja: näytölle ilmestyy kuva (esimerkiksi alla videolla näkyvä kuuta ulvova susi) sekä sanan kirjainmäärän mukainen määrä ympyröitä. Jokaiseen ympyrään pelaajan tulee arvata yksi kuvaa liittyvä kirjain ja heittää sitä vastaava kirjainlaatta pöydälle. Jos pöydälle heitetty kirjain on oikein, ja ilmestyy näyttöön, oikeaan kohtaan sanaa. Jos se on väärin, siitä tulee virhepiste. Kun kaikki kirjaimet on arvattu oikein, peli jatkuu seuraavaan kuvaan. Pelissä on myös erilaisia vaikeusasteita: sana voi olla kokonaan piilossa, siitä voi näkyä osa kirjaimista tai siitä voi puuttua vain alkukirjain. Pelin vaikeustasoa voi muuttaa tarpeen mukaan. Pelissä voit valita sanaston, jolla pelaat: se voi olla esimerkiksi eläimet, värit tai ruoat. Pelissä on valmiina englanninkielisiä sanastoja, mutta voit ladata siihen myös muiden tekemiä, valmiita sanastoja eri kielillä, kuten ranskaksi, saksaksi ja espanjaksi; ja mikä parasta, jopa suomenkielisiä sanastoja on jo kivasti saatavilla! Näitä suomenkielisiä sanastoja ovat tehneet peliä käyttävät opettajat ja he ovat ystävällisesti julkistaneet ne meidän kaikkien käyttöön ohjelman kautta. Mikäli valmiina ei ole sopivaa sanastoa, voit luoda sen peliin myös itse Osmon verkkopalvelun kautta. Jos luot sanaston, laitathan sen mahdollisuuksiesi mukaan julkiseksi, jotta myös muut suomalaiskäyttäjät saisivat sen käyttöönsä! Jos jokainen meistä suomenkielisistä käyttäjistä tekee yhden, julkisen suomenkielisen sanaston, saamme huiman paljon valmista materiaalia käyttöömme! Jos sanaston luominen ei onnistu, voit ottaa meihin yhteyttä: olemme tehneet tähän kohta kohdalta etenevät, selkeät kuvaohjeet. Katso Osmon Words -pelin esittelyvideomme alla ja innostu! Peli-iloa kaikille!
0 Comments
marbotic - numero- ja kirjainmerkit toiminnallisen oppimisen tukenaSaimme Lekolarilta mahdollisuuden iPad neuropsykiatrisen asiakkaan tukena -webinaarin puitteissa testata Marboticin toiminnallisia lisälaitteita. Nämä puiset kirjain- ja numeromerkit on suunniteltu äidinkielen ja matematiikan oppimisen tueksi, tarjoamaan yhden uuden menetelmän oppimisen tueksi. Nämä lisälaitteet toimivat sekä Android- että iOs-laitteilla, ja niiden hankkiminen onnistuu muun muassa juuri Lekolarilta (verkkokauppa, digitaaliset tuotteet)! Nämä lisälaitteet ovat noin 10 sentin korkuisia, puisia palikoita, joilla pelejä ohjataan. Merkeissä on käytetty kirkkaita värejä, jotka myös helpottavat merkkien erottamista toisistaan. Palikoissa on pienet metallinappulat, joista on tarkoitus pitää kiinni näyttöön niitä painaessa: napit ovat aika pienet, joten niihin voisi tarvittaessa voisi tehdä hieman isommat nappulat esimerkiksi silkkimassasta; näin heikommallakin motoriikalla voisi merkkejä käyttää! Numeroissa on merkit 0-9 ja kirjainmerkeissä A-Z. Lisäksi on saatavilla erikoismerkit, myös meille suomalaisille tärkeät Å, Ä ja Ö! Näillä toiminnallisilla lisälaitteilla voidaan molemmilla ohjata kirjoitushetkellä useita, täysin suomenkielisiä sovelluksia! Sovellukset ovat hyvin rauhallisen ja kivan grafiikan omaavia, niissä ei tapahdu yllättäen mitään erikoista, vaan itse tekemiseen on helppo keskittyä. Myös äänimaailma on hyvin rauhallinen. Kaikissa sovelluksissa on kolme eri vaikeustasoa, joiden avulla voidaan säädellä tekemisen vaativuutta. Tehtävien suorittamisen jälkeen tulee usein pieni "välipala", joka innostaa käyttäjää tekemään taas uusia ja uusia harjoituksia. Kirjainmerkeille on tällä hetkellä saatavilla sekä iOs- että Android-laitteille kolme sovellusta, Bla Bla, Alphamonster sekä Vocabubble. Sovellukset kannustavat pelaajaa tutustumaan kirjainmerkkeihin, äänteisiin ja sanojen muodostamiseen. Erityisesti Bla Bla -sovellus on upea: siinä kirjainmerkkejä näytölle painamalla voit muodostaa sanoja, joita sovellus lukee ääneen! Kun lisäät kirjaimen sanan väliin tai perään, sana muuttuu ja kuulet sen muuttuneen merkityksen! Näin voit tutustua erimerkiksi kaksoiskonsonantteihin ja niiden merkitykseen sanoissa pelillisyyden kautta! Alla video, jolla pääset tutustumaan siihen! Numeromerkeille on saatavilla myös kolme, täysin suomenkielistä sovellusta: 10 sormea, Jopa 100 sekä Enemmän tai vähemmän. Näissä sovelluksissa tutustutaan numeromerkkeihin, lukujen muodostamiseen sekä muun muassa yhteen ja vähennyslaskuihin. Sovelluksissa hyödynnetään toistoa ja toistoa ja toistoa oppimisen tukemisessa. Tehtävät ovat monipuolisia ja niissä on kolmen eri vaikeustason tehtäviä. Alla esimerkkivideo Jopa 100 -sovelluksesta! Kokeilemisen ja kokemisen iloa kaikille!
Magikbee on Portugalista kotoisin oleva yritys, joka valmistaa tutkivan oppimisen sovelluksia ja lisälaitteita niiden toiminnallistamiseen. Heidi on testannut jo jonkin aikaa Magikbeen Magic Play -rakentelusovelluksia. Sovelluksia on tällä hetkellä kolme, Hidden Shape, Dino Blocks ja Runaway, sekä niiden kanssa toimivat puupalikat. Tähän toiminnalliseen lisälaitteeseen kuuluu myös puinen teline iPadille: kun puupalikoilla rakennetaan ohjeen mukainen rakennelma tämän puisen telineen päälle, pelissä voidaan edetä. Mihin tämä sitten perustuu? Kollegani Riikka väittää, että palikoihin ja telineeeen asetettuihin pieniin magneetteihin, mutta totuus on toisenlainen: taikaa se on, sanon minä! Sovellukset on suunnattu erilaisille käyttäjille erilaisin tavoittein: Hidden Shape -sovelluksessa etsitään visuaalisten vihjeiden kautta erilaisia muotoja pelimaisemasta ja sopii selvästi pienimmille pelaajille tai lapsille, joilla on haasteita kuvio-taustaerottelussa. Dino Blocks - ja Runaway-sovelluksessa on sama idea, rakennetaan palikoista apuja pelihahmoille probleemojen selvittämiseen: Dino Blocks on suunnattu pienimmille pelaajille ja Runaway selväsit jo isommille pelaajille, ehkä alakoulun 2-3.luokkalaisille. Tekemistä näissä riittää pelaajille joksikin aikaa, mutta sovellusten 12 tasoa on kuitenkin suht nopeasti pelattu läpi. Erittäin suuri plussa on kuitenkin se, kuinka perinteinen, puupalikoilla tehtävä rakentelu on hienosti saatu modernisoitua ja yhdistetty upeasti digimaailmaan! Ehkä pelin jälkeen myös reaalimaailmaan voisi keksiä samanlaisia rakentelutehtäviä ratkaistavaksi innokkaille rakentelijoille? Pelin maksuttomat sovellukset toimivat iOs-laitteilla, ja niiden pelaamiseen tarvittavat maksulliset lisälaitteet voi tilata esimerkiksi Amazonista. Täältä lisätietoa tuotteista, jos alkoi poltella! Rakentelun riemua! |
Details
Kirjoittajat
Kirjoittajana toimivat terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka ja Heidi. Archives
May 2020
Categories |