1. Hyödynnä aiempi osaamisesi
Teknologia on ollut jo pitkään osa arkeamme. Aamuisin laitat kahvinkeittimen päälle, ja viimeistään työpaikalla käynnistät tietokoneen. “Älykäs” kännykkä löytyy jo yhä useamman taskusta ja kotona laskut maksat iPadilla tai tietokoneella. Sinulla on siis osaamista ja käyttökokemusta teknologian käytöstä, enemmän kuin osaat ehkä ajatellakaan. 2. Selvitä, mistä saat apua Sosiaalinen media on tänä päivänä yksi tärkeimmistä tiedonhaku ja –jakokanavista. Usein se on myös nopein. Facebookista löytyy lukuisia iPadin käyttöön liittyviä ryhmiä, joista voi kysyä apua tai etsiä käyttöön vinkkejä. Ryhmät ovat hyvin aktiivisia ja kaikenlaisiin kysymyksiin saa vastauksia. Ei siis tarvitse pelätä ”tyhmiä” kysymyksiä. Myös YouTube, Twitter, Pinterest ja Instagram ovat hyödyllisiä kanavia etsiä tietoa ja jakaa kokemuksia. Kannattaa myös verkostoitua ja selvittää keneltä voisi kysyä apua esimerkiksi työpaikalla tai omalla paikkakunnalla. 3. Kouluttaudu iPadin käytöstä löytyy paljon tietoa internetistä, mutta varsinkin käyttöä aloittaessa kannattaa käydä lähikoulutuksissa opettelemassa kädestä pitäen laitteen käyttöä. Koulutuksissa on myös mahdollista verkostoitua: erityisesti paikalliset moniammatilliset verkostot voivat olla tärkeä tuki iPadin käytön harjoittelussa sekä vinkkien jakamisessa. Myös verkkokoulutuksia järjestetään paljon, jolloin on mahdollista opetella iPadin käyttöä missä tahansa, silloin kun itselle parhaiten sopii. Jatkuva kouluttautuminen on tärkeää, sillä teknologia kehittyy jatkuvasti ja uusien käyttöjärjestelmä päivitysten myötä myös iPadin käyttö muuttuu ja kehittyy. 4. Mieti oikea tavoite ja väline Vaikka iPad on erittäin hyvä opiskeluväline, se on yksi väline muiden joukossa. Paperi ja kynä ovat edelleen monille oppilaille se nopein ja helpoin väline, eikä iPadin käytön tarkoitus ole syrjäyttää kirjoja. Kun toiminnan tavoite ja tarkoitus on mietitty, on välineen valinta helpompaa. Tärkeää on myös mahdollistaa oppilaille opiskelun omistajuus, jolloin he itse voivat päättää, mikä on paras väline tehtävän suorittamiseen. iPad voi olla myös mahdollistaja, apuväline jota ilman ei opiskelu tai kommunikointi onnistu. Silloinkin on tärkeää miettiä, millaiseksi sen käyttö arjessa muodostuu, ja ohjata sen hyvän ergonomian huomioimiseen sekä laitteen hyötykäyttöön ja sen järkevään hallintaan. Oppilailta voi kysyä: “Vietkö sinä laitetta vai viekö laite sinua?” 5. Mikä kiinnostaa ja motivoi Mikä sinua innostaa? Mistä olet kiinnostunut? On paljon helpompaa oppia uutta, kun tekee jotain mikä herättää mielenkiinnon. Etsi sellainen sovellus, joka saa sinut innostumaan. Jos kuvaaminen on sinun juttusi, kuvaa ja videoi. Kuvaamiseen liittyviä sovelluksia löytyy lukuisia. Jos taas käsityöt kiinnostavat, tutustu sosiaalisen median käsityö aiheisiin ryhmiin tai lataa vaikka joku neulomissovellus. Laitteen peruskäytön oppii huomaamattaan, kun tekee jotain mistä tykkää ja mistä on myös hyötyä. Joskus oppilaiden kanssa voit miettiä ensin mikä on hänen kiinnostuksen kohteensa ja sen jälkeen mitä on tarkoitus harjoitella. Jos dinosaurukset ovat ”se juttu” tällä hetkellä, löytyy sovelluskaupasta jos jonkinlaista dinosauruspalapeliä ja askartelusovellusta. 6. Yhdistä uusi ja vanha Aiemmin käytetyt välineet ja menetelmät ovat edelleen käyttökelpoisia ja huikea pääoma. Oma kokemus kannattaa hyödyntää ja miettiä missä asioissa on hyvä hyödyntää teknologiaa. iPadin käyttö voi nopeuttaa ja helpottaa monia asioita sekä vähentää käytettävien välineiden määrää. Kommunikoinnin apuvälineenä se on monikäyttöinen, mutta uima-altaaseen sitä ei voi viedä mukanaan. Kelluvat laminoidut kommunikointikuvat sen sijaan voi viedä, ja toki ne kuvat on voitu tehdä iPadillä :) Uusista sovelluksista voi hakea myös inspiraatiota perinteisiin leikkeihin. Kauppaleikki saa aivan uusia ulottuvuuksia, kun kassakone digitalisoidaan iPadilla ja ostettavat tavarat tulostetaan iPadista (esim. Storest). Myös roolileikkeihin voidaan hakea innostusta ja mallintaa leikkejä Duplon monipuolisten sovellusten avulla. 7. iPad osaksi toimintaa iPadia voidaan käyttää välillä perustellusti myös palkintona, mutta jos se on ainoa käyttötarkoitus iPadille, jää sen lukuisat käyttömahdollisuudet hyödyntämättä. iPadin tulisi olla luonteva osa toimintaa, jonka avulla opitaan, haetaan inspiraatiota, etsitään ja jaetaan tietoa, tuotetaan sisältöä sekä materiaaleja opetukseen, tehdään valintoja, kommunikoidaan, pelataan, tehdään ja kuunnellaan musiikkia, liikutaan sekä paljon muuta. iPadin käyttöä ei tulisi asettaa sellaiseen asemaan, että sen käyttö pitää ansaita. Sen tulisi olla luonnollinen osa oppimista ja käyttöväline, jota hyödynnetään tarpeen tullen osana muuta toimintaa. 8. Opitaan yhdessä! Erilaisten älylaitteiden käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja laitteiden sekä erilaisten sovellusten viihdekäyttö on tuttua oppilaille. Onkin tärkeää, että osaamme arvostaa oppilaiden osaamista ja antaa myös heille tärkeän roolin opastajana ja neuvonantajana. Oppilaat ovat kokeneet opastuksen itselleen tärkeänä toimintana kun osaa auttaa muita. Oppilaista puhutaan usein diginatiiveina jotka hallitsevat teknologian ja laitteiden sujuvan käytön unissaankin. Monen oppilaan teknologian käyttö on kuitenkin usein passiivista viihteen kuluttamista. He tarvitsevat opastusta älylaitteiden aktiivisesta hyötykäytöstä. Tällöin voidaan yhdessä opetella laitteiden ja sovellusten käyttöä sekä miettiä niiden käyttötarkoitusta opetuksessa ja oman elämänhallinnan tukena. Oppilaiden lisäksi kannattaa oppia yhdessä kollegoiden sekä muiden teknologiasta kiinnostuneiden kanssa. On palkitsevaa tutkia ja kokeilla yhdessä uusia asioita sekä oppia yhdessä. 9. Ole luova Palapelisovellus ei koskaan ole pelkkä palapeli. Sen avulla voidaan harjoitella mm. avaruudellista hahmottamista, värejä, sijaintia, pinsettiotetta ja nimeämistä. Näe siis sovelluksen läpi. Esimerkiksi Snapchat –sovelluksen ideaa kuvien muokkaamisesta voi käyttää nuorten kanssa tunnetyöskentelyssä apuna. Sovellusten sisältökuvaus harvoin antaa hyvää käsitystä, mitä kaikkea sillä voi tehdä. Suomenkielisiä opetukseen ja kuntoutukseen suunniteltuja sovelluksia on vielä vähän tarjolla. Sovelluksen kieli on kuitenkaan harvoin ongelma, sillä sovellukset on usein rakennettu niin että opastavat itse käyttäjäänsä tai kieleen perustuvia ohjeita on todella vähän. Äänet voi myös laittaa pois ja ohjata itse sanallisesti käyttäjää. Muista myös sovellusten yhteiskäyttö! Ota kuvia yhdellä sovelluksella ja tee sarjakuva toisella, kolmannella teet musiikkia ja yhdistät ne kaikki digitaaliseksi kirjaksi esimerkiksi Book Creator sovelluksen avulla! 10. Kokeile rohkeasti Lapset eivät kysele käyttöohjeita ottaessaan uusia laitteita ja sovelluksia käyttöön. Tutki ja kokeile siis sinäkin rohkeasti, iPad ei mene rikki eikä siitä voi poistaa mitään ilman, että laite varmistaa sinulta mitä haluat tehdä. Ja vaikka sovelluksen vahingossa poistaisi, voi sovellukset aina palauttaa takaisin maksutta. Sisällöistä on kuitenkin hyvä aina tehdä varmuuskopiot säännöllisin väliajoin, sillä ne eivät palaudu. Mitä rohkeammin heittäydyt ja lähdet kokeilemaan uusia mahdollisuuksia iPadin käyttöön, sitä enemmän saat työhösi uusia innostavia asioita. Innostu ja onnistu, rohkeasti yhdessä muiden kanssa! Sharing is caring!
1 Comment
|
Details
Kirjoittajat
Kirjoittajana toimivat terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka ja Heidi. Archives
May 2020
Categories |