Piko 3D on suomalainen, yhteistyössä toimintaterapeuttien ja alkuopetuksen kanssa kehitetty sovellus avaruudellisen ja visuaalisen hahmottamisen harjoitteluun. Pelissä autetaan hassua, rikkinäisen vesipisaran näköistä hahmoa matkustamaan planeetalta toiselle. Pelissä hassua rikkinäisen vesipisaran näköistä hahmoa autetaan matkustamaan planeetalta toiselle. Pelissä on alku, muttei ehkä loppua. Tai ainakin niin luulen: planeettoja, kauhean ihania, söpöjä ja hurmaavia todennäköisesti vain tulee ja tulee ja tulee.. Piko pääsee etenemään kohti planeettaa, kun lapsi ratkaisee rakentamalla/peilaamalla/purkamalla kolmiulotteisen tehtävän. Ratkaisun virheettömyydestä riippuen lapsi saa palkinnoksi myös timantteja, joilla voi ostaa pelilaudan palikoihin uusia värejä ja pintakuvioita. HUOM! Älkää ostako sitä vauvankakan väristä palikkaa tai mustaa: menee koko seuraava kierros pilalle, kun joudutte odottamaan uudelleen kauppaan pääsyä saadaksenne kivemmat palikat takaisin. Musta on ihan liian tumma taustaansa ja vauvankakka... noh, kuvaus kertonee kaiken. "Piko 3D on oppimispeli kaikkien kielialueiden yli 4-vuotiaille lapsille. Piko ei vaadi lukemista, kirjoittamista tai edes aikuisen läsnäoloa: Piko perustuu lapsen omaan tutkimiseen, ihmettelyyn, keksimiseen ja havainnointiin. Piko mukautuu oppijan taitotasoon, harjoittaa visuomotoriikkaa, visuaalista hahmottamista, ongelmanratkaisukykyä ja haastaa lapsen tutkimaan, kokeilemaan, epäonnistumaan ja onnistumaan! Pikossa harjoitellaan kolmiulotteisia muotoja, kolmiulotteisten muotojen rakentamista ja purkamista sekä symmetriaa taso- ja pistepeilaamalla." Pikossa ratkaistaa siis erilaisia palikkarakennustehtäviä, jotka vaikeutuvat ratkaisijan osaamistason mukaan. Tehtävän alussa tulee vasempaan reunaan tulee pienempi mallikuva, jonka viereen tulee pelaajan oma pelialue: rakenna samanlainen, poista palikoita tai peilaa kuvio samanlaiseksi. Jos et pääse alkuun, tai jäät miettimään, saat aloitusvihjeen: tätä vihjettä Heidin asiakkaat käyttävät kyllä "kivasti" hyväkseen, voi kun vihjeet saisi pois. Jokaisessa tasossa voit tehdä yhteensä maksimissaan viisi virhettä, ennekuin taso alkaa alusta: virheitä voi olla liikojen palikkojen poistaminen tai niiden jättäminen, väärän kohdan napauttaminen tai vaikka heikon motoriikan aiheuttama liikanäpäytys. Kun lapsi on mielestään valmis, pysähdytään vielä yhdessä pohtimaan, kääntelemään ja vääntelemään kuviota: "Onko se varmasti samanlainen? Onko kaikki palikat paikallaan? Onko niitä oikea määrä? Oletko varma? No, sitten voidaan mennä eteenpäin." Hyväksytään kuvio yhdessä ja tulkitaan saaduista timanteista, kuinka hyvin tällä kertaa onnistuttiin. Terapeuttina saan eniten ehkä irti juuri tästä kohdasta: miten lapsi näkee oman rakennelman, huomaako hän eroavaisuudet, malttaako hän keskustella rakennelmasta, tapahtuuko pohtimista ja oppimista, vai paukutellaanko palikoita vihjeiden ja tuurin voimalla eteenpäin? "Piko mukautuu oppijan taitotasoon haastaen oppijaa sopivasti ja seuraa oppijan taitojen kehittymistä ja indikoi mahdollisista haasteista hahmottamisessa." Välillä terapeuttina kaipaan paikalleen jäämistä: kun on löydetty lapselle sopivan haastava taso, haluaisin jäädä "junnaamaan" siihen ja näin tehdä ne vaadittavat 1000 toistoa ennen eteenpäin menemistä, jotta oppimista erityislapsella tapahtuisi. Aina kun ei tarvitse edetä, joskus on hyvä harjoitella oman tasonsa tikkaiden yläpäässä aikuisen tuella. "Pikossa on myös Hahmotuskuvaaja™, joka tarjoaa tietoa oppijoiden etenemisestä, auttaa havaitsemaan yksilölliset haasteet eri tehtävätyypeissä ja mahdollistaa pelaamisen seuraamisen." Mistä pidän Pikossa eniten:
Pikon voi ladata Androidille TÄÄLTÄ ja iOs-laitteille TÄÄLTÄ! Tutustu pelin nettisivuihin ja Facebook-sivuun. Pikon kehitystyöhön myös Heidi ja Riikka pakkautuivat mukaan, ja ainakin he itse tunnistavat oman kädenjälkensä pelissä.
1 Comment
|
Details
Kirjoittajat
Kirjoittajana toimivat terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka ja Heidi. Archives
May 2020
Categories |