Ensin tulivat tietokoneet jokaiseen torppaan, sitten kännykät ja mobiililaitteet, ja nyt kohistaan AR:stä. Mitä se AR oikeastaan on, ja miten sitä voisi hyödyntää opetuksessa ja kuntoutuksen tukena? VR eli virtuaalitodellisuus alkaa olla jo monelle tuttua: sitä käytetään niin uudisasuntojen esittelyissä kuin motivaattorina liikunnassa. Virtuaalitodellisuus on siis tuotettu, keinotekoinen ympäristö. Augmented Reality, AR, on taas lisättyä todellisuutta, jossa ympäröivään, todelliseen maailmaan tuodaan jotain keinotekoista. Lisättyä todellisuutta ja sen sovelluksia voit tutkia älypuhelimella, tabletilla tai lisätyn todellisuuden laseilla. Jos omistat uudehkon älypuhelimen, löytyy siihen lukuisia hyödyllisiä AR-sovelluksia joko sovelluskaupasta tai ihan puhelimesta sellaisenaan! Pokemón Go oli ensimmäinen suuren yleisön tietoisuuteen noussut lisätyn todellisuuden sovellus. Tällä hetkellä liikkumiseen innostavia AR-sovelluksia löytyy aina Muumeista Harry Potteriin. Lisätyn todellisuuden sovelluksien avulla voidaan herättää piirrokset tai muovailuvahatyöt "henkiin", laittaa ne tanssimaan pöydän päällä tai vaikka luennoimaan, kertomaan faktoja maan ulkopuolisesta elämästä. Nämä sovellukset ovat lisääntyneet todella nopeasti myös opetuspuolella: niiden avulla voidaan tutustua historiaan, tutkia taideteoksia tai tehdä itse taidetta. Esimerkiksi matematiikkaan, anatomiaan, maantietoon ja biologiaan löytyy lukuisia lisätyn todellisuuden sovelluksia, joita voi hyödyntää niin perusopetuksessa kuin ammatillisissa opinnoissa. Myös kuntoutuksessa näistä sovelluksista on iloa ja hyötyä, mutta ennen kaikkea ne innostavat leikkimään, tekemään, tutkimaan ja kertomaan. Mediakasvatukseen lisätyn todellisuuden sovellukset ovat mainio lisä: kun tekee itse sisältöä lisätyn todellisuuden sovelluksilla, voi oppia ymmärtämään, ettei kaikki nähty välttämättä ole totta! Lisätty todellisuus siis parhaimmillaan konkretisoi ja tuo lähemmäksi sellaisia asioita, joita lähelle olisi vaikea tai mahdotonta päästä. Sen lisäksi AR tarjoaa erilaisille oppijoille mahdollisuuden hyödyntää omia vahvuuksiaan ja oppimistyylejään oppimisen tukena: jos kirjasta lukemalla solun osat eivät painaudu päähän, olisiko niiden visualisointi AR:n kautta yksi mahdollisuus? AR on yksi työkalu muiden joukossa, joka mahdollistaa konkretisoimista, yksilöllisten oppimistapojen hyödyntämistä sekä oppijoiden osallisuuden lisäämistä. Se ei yksinään korvaa mitä “vanhaa tuttua” menetelmää vai tuo yhden työkalun lisää kuntoutuksen tai opetuksen pakkiin! Jos lisätyn todellisuuden hyödyntäminen kuntoutuksen ja opetuksen tukena jäi kiinnostamaan, tutustu pikapikaa loistavaan webinaarisarjaamme, josta lisätietoa, ilmoittautumisohjeet sekä tarkemman ohjelman löydät täältä https://snellman-kesayliopisto.mobie.fi/zine/100/article-32388 Mukaan kannattaa tulla, koska kuten Heidin läppärin päällä tanssiva AR-karhukin sen tietää, se tulee olemaan täysi 10!
1 Comment
|
Details
Kirjoittajat
Kirjoittajana toimivat terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka ja Heidi. Archives
May 2020
Categories |